vineri, 2 aprilie 2010

Dezbatere Ziare.com: De ce sunt pedepsiti preotii care divorteaza?

Biserica Ortodoxa Romana este in alerta, dupa ce a descoperit ca 500 de preoti din cei 16.000 existenti sunt divortati, vaduvi sau despartiti, asa ca Sfantul Sinod se gandeste sa-i mute din Sfantul Altar in corul bisericii.

Sfantul Sinod a dispus ca toti clericii divortati, vaduvi sau despartiti si recasatoriti, precum si cei vaduvi si recasatoriti nu mai pot ocupa posturi de conducere in administratia bisericeasca la nivel de protopopiat.

Preotii care divorteaza si se recasatoresc vor fi sanctionati cu pedeapsa depunerii din treapta preotiei si nu vor mai avea dreptul sa slujeasca avand functie de conducere.

Totodata, in zonele izolate, unde exista in biserica un singur preot, acesta fiind paroh, si care se afla intr-o astfel de situatie, va trebui sa fie mutat la o alta biserica in care sa slujeasca, dar fara a mai ocupa post de conducere, sau va ramane in lacasul in care se afla, dar pe o treapta inferioara, fiind adus paroh un preot de la alta biserica.

"Cand esti hirotonisit preot iti restrictionezi drepturile si libertatile cetatenesti. Ca si alte categorii profesionale, preotii nu pot face greva sau nu se pot inscrie in partide politice, de exemplu. Cultele au propriile lor reguli, sunt autonome. Stiti bine ca si preotii catolici nu au voie sa se casatoreasca. Orice preot stie foarte bine care sunt canoanele.

Preotul e barbatul unei singure femei, este o declaratie rostita la hirotonisire. Cel care nu accepta acest lucru are dreptul sa renunte", a declarat pentru Ziare.com purtatorul de cuvant al Patriarhiei Romane, Constantin Stoica.

Din cei 3% aflati in aceasta situatie nu se cunoaste numarul celor care detin functii de conducere.

Practic, preotii care divorteaza si se recasatoresc vor fi sanctionati cu pedeapsa depunerii din treapta preotiei, o reconfirmare a doctrinei canonice a Bisericii cu privire la starea civila a clerului in Romania.

E discutabil si interpretabil, insa, din perspectiva disciplinei bisericesti, a efectelor juridice pentru pedeapsa depunerii din treapta, dar si din perspectiva a ceea ce se doreste intarirea institutiei familiale, arata profesorul in drept canonic Iulian Mihai Constantinescu.

"In Biserica Ortodoxa, familia preotului este de fiecare data importanta in activitatea misionara a acestuia. Este un model pentru comunitate", a mai spus Constantin Stoica pentru Ziare.com.

Partea care naste cele mai multe controverse si pe care nimeni nu doreste sa o comenteze este urmatoarea: daca se va constata ca preotul care a primit aceasta sanctiune a fost parasit de sotie si are rezultate pastorale deosebite, acesta va putea lucra in administratia bisericeasca, in activitati filantropice, in activitati cu caracter cultural-educational, in invatamantul de stat sau in posturi neclericale de cantareti bisericesti pentru a nu fi indepartat din cadrul bisericii, chiar daca nu mai slujeste la Sfantul Altar.

Divortul nu este acceptat, ci numai tolerat pentru cazul in care unul dintre soti a rupt unitatea casatoriei prin adulter si aceasta ca dispensa divina, dand dreptul membrilor mireni in acest caz, nu si obligatia, de a se recasatori, fara a putea fi hirotoniti, sustine profesorul in drept canonic Iulian Mihai Constantinescu, pe

blogul sau.

Numarul absolventilor de studii teologice aflati in starea de divortati, unii chiar recasatoriti, precum si al preotilor divortati si recasatoriti este in continua crestere.

Parintele Constantinescu arata ca unii incearca sa sustina "la nivel academic" starea lor prin "argumente straine de invatatura de credinta a Bisericii", neconstientizand importanta exemplului familiei preotului ca model de viata crestina.

Caterisirea este pedeapsa aplicata de autoritatea bisericeasca clericilor care fac parte din ierarhia de instituire divina (episcopul, preotul si diaconul), daca acestia incalca grav regulile BOR, canonice sau disciplinare si sociale, care reglementeaza conduita etalon a membrilor Bisericii.

Prin caterisire, clericul este oprit definitiv de a mai exercita puterea bisericeasca in cele trei ramuri ale sale (invatatoreasca, sfintitoare si conducatoare), fiind trecut in randul laicilor si pierzand numele si demnitatea clericala.

Preotii contactati de Ziare.com au refuzat sa comenteze decizia BOR.

Decizia BOR se inscrie intr-o serie de masuri dure impotriva clerului, dar este cu adevarat pedepsirea preotilor divortati si vaduvi o solutie pentru a imbunatati imaginea sifonata a Bisericii? Interesant este si ca romanii ar vota, in majoritate (88%), pentru pedepsirea penala a celor care critica religia ortodoxa. Nu cumva criticile pot fi constructive si pot ajuta mai repede la adaptarea Bisericii la schimbarile secolului in care traim?


SURSA: http://www.culte.ro/RevistaPreseiDetalii.aspx?id=4570

Niciun comentariu: