Exceptati de la hirotonie
Cel care s-a casatorit de doua ori dupa Botez sau a avut concubina, nu poate fi episcop, sau presbiter, sau diacon, sau orice in catalogul celor sfintiti. (Canonul 17 apostolic).
Sfintenia fiind una dintre caracteristicile tuturor slujitorilor Bisericii, acest canon interzice celor care s-au casatorit de doua ori sau celor care au avut concubine sa faca parte din tagma celor sfintiti; insa, nu trebuie sa se tina seama de cele savarsite inainte de Botez, ci numai dupa acest moment.
In ceea ce priveste casatoriile, trebuie sa numaram aici si logodna, caci exista o legatura intre ele, logodna fiind partea introductiva, iar casatoria reprezentand implinirea acesteia.
Cel care va lua vaduva, sau pe cea lasata, sau desfranata, sau sclava, sau din cele de la teatru, nu poate fi episcop, sau presbiter, sau diacon, sau orice din catalogul celor sfintiti. (Canonul 18 apostolic).
Cel care a tinut doua surori sau nepoata de sora, nu poate fi cleric. (Canonul 19 apostolic).
Cel care s-a mutilat pe sine sa nu se faca cleric, fiindca este ucigas de sine si vrajmas al operei lui Dumnezeu. (Canonul 22 apostolic).
Cel care isi mutileaza trupul, pe care i l-a dat Dumnezeu, se revolta impotriva Creatorului si, prin urmare, nu poate face parte dintre slujitorii Bisericii.
Iar fiind surd si orb, sa nu se faca episcop; nu pentru ca ar fi spurcat, ci ca sa nu se impiedice cele bisericesti. (Canonul 78 apostolic).
Daca in canonul 77 apostolic intalnim o exceptie de la regula, acesta invoind ridicarea unei persoane vrednice la treapta de episcop, chiar daca sufera de un defect fizic la ochi sau la picior, acest canon interzice cu desavarsire inaltarea la demnitatea episcopala a unui candidat competent, daca acesta este surd si orb.
Intr-adevar, daca pana la un punct se pot face unele exceptii, in interesul Bisericii, ignorand principiul care recomanda integritatea fizica si spirituala, o persoana cu deficiente de vedere si auz nu isi va putea indeplini atributiile misiunii episcopale.
In aceasta situatie nu este vorba de aprecierea Sfantului Sinod, ci acel candidat este ca si cum nu ar fi pentru membrii alegatori. Totusi, daca cineva a devenit orb si surd fiind deja episcop, nu este bine sa fie inlaturat, chiar daca Theodor Balsamon considera ca nu ar trebui sa mai slujeasca.
Daca are cineva demon, sa nu se faca cleric; dar nici impreuna cu cei credinciosi sa nu se roage; ci curatindu-se, sa se primeasca; si daca va fi vrednic, sa se faca. (Canonul 79 apostolic).
Cel aflat sub stapanirea diavolului nu este vrednic de a fi cleric, deoarece demonizatul este presupus un om rau, un om in care diavolul a intrat pentru pacatele sale ca sa il munceasca. Un astfel de om nu merita sa fie vas ales, sa se numere intre cei care sunt vase ale sfintirii.
Boala despre care vorbeste canonul este o boala destul de grea; pentru aceea, este mai bine ca persoana aflata in aceasta stare sa nu se faca cleric, chiar daca s-ar insanatosi pentru un timp, caci este posibil ca boala sa revina si atunci ar fi spre paguba si lezarea demnitatii preotesti.
Nu se cuvine ca cel de curand luminat sa intre in ceata celor sfintiti. (Canonul 3, Sinodul local de la Laodiceea).
Daca cineva a vietuit douazeci de ani sau si mai multi in desfrau, apoi se va arata ca face fapte virtuoase, acela nu se cuvine a se hirotoni; fiindca cel sfintit trebuie sa fie fara pata. (Canonul 7, Nichifor Marturisitorul).
Concluzii - nu se cuvine a fi hirotonit:
1. Cel care a primit dupa Botez a doua nunta;2. Cel care s-a automutilat;3. Cel surd si orb;4. Cel care este cuprins de spasme;5. Cel care este de curand luminat prin Taina Botezului;6. Cel care se va casatori cu vaduva, cu femeie adultera, cu rude sau cu actrite.
Exceptii in vederea hirotoniei
Daca cineva va fi vatamat la ochi sau ranit la picior, dar ar fi vrednic de episcopie, sa se faca; caci, nu defectul trupului il spurca pe el, ci necuratenia sufletului. (Canonul 77 apostolic).
Pentru a nu fi impiedicat cel care ar avea calitatile sufletesti spre a fi ridicat la treapta episcopala, acest canon ingaduie celui care ar fi vatamat la ochi sau ranit la picior sa fie ales episcop. Caci, nu acest defect trupesc este motiv pentru interzicerea hirotoniei, ci necuratenia si rautatea sufletului.
Totusi canonul, ingaduind aceasta, lasa la aprecierea Sinodului sa chibzuiasca ca nu cumva boala de care sufera candidatul sa fie nepotrivita unui episcop.
Prin acest canon este stabilita o exceptie, care poate fi folosita de catre Sfantul Sinod, caruia ii este incredintata conducerea si propasirea Bisericii.
Famenul, daca a fost facut din rautatea oamenilor, sau in persecutie a fost lipsit de cele barbatesti sau daca asa s-a nascut, dar este vrednic, sa se faca episcop. (Canonul 21 apostolic).
Famenul din nastere, precum si cel care a devenit astfel in perioada persecutiilor, nu este vinovat de starea sa. Deci, daca este vrednic, intrunind calitatile spre a fi ales episcop, nu este oprit de acest canon ingaduinta aratata este dreapta si umana, si nu contrazice nici o dispozitie a Bisericii. Aceeasi dispozitie este intarita si prin canonul 1 de la Sinodul 1 Ecumenic.
Copiii care se nasc din concubine, sau din parinti care s-au casatorit a doua oara, sau a treia oara, si dovedesc ca au viata vrednica de Preotie, se hirotonesc. (Canonul 8, Nechifor Marturisitorul).
Concluzie - cei care urmeaza a primi hirotonia trebuie sa indeplineasca anumite conditii. Sfintenia Tainei obliga luarea unor garantii in acest sens. Totusi:
1. Cel care este atins la ochi sau la picior, insa are calitatile spre a fi ales episcop, poate sa fie hirotonit;2. Famenului, ajuns in aceasta situatie fara voia sa, i se ingaduie hirotonia;3. Copilul nascut nelegitim, sau din a doua, sau a treia casatorie, poate primi hirotonia.
Prof. Dr. Dimitrie Boroianu
Cel care s-a casatorit de doua ori dupa Botez sau a avut concubina, nu poate fi episcop, sau presbiter, sau diacon, sau orice in catalogul celor sfintiti. (Canonul 17 apostolic).
Sfintenia fiind una dintre caracteristicile tuturor slujitorilor Bisericii, acest canon interzice celor care s-au casatorit de doua ori sau celor care au avut concubine sa faca parte din tagma celor sfintiti; insa, nu trebuie sa se tina seama de cele savarsite inainte de Botez, ci numai dupa acest moment.
In ceea ce priveste casatoriile, trebuie sa numaram aici si logodna, caci exista o legatura intre ele, logodna fiind partea introductiva, iar casatoria reprezentand implinirea acesteia.
Cel care va lua vaduva, sau pe cea lasata, sau desfranata, sau sclava, sau din cele de la teatru, nu poate fi episcop, sau presbiter, sau diacon, sau orice din catalogul celor sfintiti. (Canonul 18 apostolic).
Cel care a tinut doua surori sau nepoata de sora, nu poate fi cleric. (Canonul 19 apostolic).
Cel care s-a mutilat pe sine sa nu se faca cleric, fiindca este ucigas de sine si vrajmas al operei lui Dumnezeu. (Canonul 22 apostolic).
Cel care isi mutileaza trupul, pe care i l-a dat Dumnezeu, se revolta impotriva Creatorului si, prin urmare, nu poate face parte dintre slujitorii Bisericii.
Iar fiind surd si orb, sa nu se faca episcop; nu pentru ca ar fi spurcat, ci ca sa nu se impiedice cele bisericesti. (Canonul 78 apostolic).
Daca in canonul 77 apostolic intalnim o exceptie de la regula, acesta invoind ridicarea unei persoane vrednice la treapta de episcop, chiar daca sufera de un defect fizic la ochi sau la picior, acest canon interzice cu desavarsire inaltarea la demnitatea episcopala a unui candidat competent, daca acesta este surd si orb.
Intr-adevar, daca pana la un punct se pot face unele exceptii, in interesul Bisericii, ignorand principiul care recomanda integritatea fizica si spirituala, o persoana cu deficiente de vedere si auz nu isi va putea indeplini atributiile misiunii episcopale.
In aceasta situatie nu este vorba de aprecierea Sfantului Sinod, ci acel candidat este ca si cum nu ar fi pentru membrii alegatori. Totusi, daca cineva a devenit orb si surd fiind deja episcop, nu este bine sa fie inlaturat, chiar daca Theodor Balsamon considera ca nu ar trebui sa mai slujeasca.
Daca are cineva demon, sa nu se faca cleric; dar nici impreuna cu cei credinciosi sa nu se roage; ci curatindu-se, sa se primeasca; si daca va fi vrednic, sa se faca. (Canonul 79 apostolic).
Cel aflat sub stapanirea diavolului nu este vrednic de a fi cleric, deoarece demonizatul este presupus un om rau, un om in care diavolul a intrat pentru pacatele sale ca sa il munceasca. Un astfel de om nu merita sa fie vas ales, sa se numere intre cei care sunt vase ale sfintirii.
Boala despre care vorbeste canonul este o boala destul de grea; pentru aceea, este mai bine ca persoana aflata in aceasta stare sa nu se faca cleric, chiar daca s-ar insanatosi pentru un timp, caci este posibil ca boala sa revina si atunci ar fi spre paguba si lezarea demnitatii preotesti.
Nu se cuvine ca cel de curand luminat sa intre in ceata celor sfintiti. (Canonul 3, Sinodul local de la Laodiceea).
Daca cineva a vietuit douazeci de ani sau si mai multi in desfrau, apoi se va arata ca face fapte virtuoase, acela nu se cuvine a se hirotoni; fiindca cel sfintit trebuie sa fie fara pata. (Canonul 7, Nichifor Marturisitorul).
Concluzii - nu se cuvine a fi hirotonit:
1. Cel care a primit dupa Botez a doua nunta;2. Cel care s-a automutilat;3. Cel surd si orb;4. Cel care este cuprins de spasme;5. Cel care este de curand luminat prin Taina Botezului;6. Cel care se va casatori cu vaduva, cu femeie adultera, cu rude sau cu actrite.
Exceptii in vederea hirotoniei
Daca cineva va fi vatamat la ochi sau ranit la picior, dar ar fi vrednic de episcopie, sa se faca; caci, nu defectul trupului il spurca pe el, ci necuratenia sufletului. (Canonul 77 apostolic).
Pentru a nu fi impiedicat cel care ar avea calitatile sufletesti spre a fi ridicat la treapta episcopala, acest canon ingaduie celui care ar fi vatamat la ochi sau ranit la picior sa fie ales episcop. Caci, nu acest defect trupesc este motiv pentru interzicerea hirotoniei, ci necuratenia si rautatea sufletului.
Totusi canonul, ingaduind aceasta, lasa la aprecierea Sinodului sa chibzuiasca ca nu cumva boala de care sufera candidatul sa fie nepotrivita unui episcop.
Prin acest canon este stabilita o exceptie, care poate fi folosita de catre Sfantul Sinod, caruia ii este incredintata conducerea si propasirea Bisericii.
Famenul, daca a fost facut din rautatea oamenilor, sau in persecutie a fost lipsit de cele barbatesti sau daca asa s-a nascut, dar este vrednic, sa se faca episcop. (Canonul 21 apostolic).
Famenul din nastere, precum si cel care a devenit astfel in perioada persecutiilor, nu este vinovat de starea sa. Deci, daca este vrednic, intrunind calitatile spre a fi ales episcop, nu este oprit de acest canon ingaduinta aratata este dreapta si umana, si nu contrazice nici o dispozitie a Bisericii. Aceeasi dispozitie este intarita si prin canonul 1 de la Sinodul 1 Ecumenic.
Copiii care se nasc din concubine, sau din parinti care s-au casatorit a doua oara, sau a treia oara, si dovedesc ca au viata vrednica de Preotie, se hirotonesc. (Canonul 8, Nechifor Marturisitorul).
Concluzie - cei care urmeaza a primi hirotonia trebuie sa indeplineasca anumite conditii. Sfintenia Tainei obliga luarea unor garantii in acest sens. Totusi:
1. Cel care este atins la ochi sau la picior, insa are calitatile spre a fi ales episcop, poate sa fie hirotonit;2. Famenului, ajuns in aceasta situatie fara voia sa, i se ingaduie hirotonia;3. Copilul nascut nelegitim, sau din a doua, sau a treia casatorie, poate primi hirotonia.
Prof. Dr. Dimitrie Boroianu
Sursa: www.crestinortodox.ri ; 5 iulie 2008.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu